پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند Free Solo

صعود انفرادی مستندی امریکایی و محصول سال 2018 است. این فیلم توسط جیمی چین و الیزابت چای واسارهلی کارگردانی شده و به تلاش های الکس هانولد برای صخره نوردی در کوه ال کاپیتان می پردازد. «صعود انفرادی» در جشنواره تلروید به نمایش درآمد و سپس در تاریخ 28 دسامبر 2018 در امریکا اکران شد. اکران فیلم با تحسین منتقدان و تماشاگران همراه بوده و فیلم به فروش 28 میلیون دلار رسیده است.

عوامل:
فیلمبرداری: جیمی چین، کلیر پاپکین، مایکی شفر
تدوین: باب آیزنهارت
موسیقی: مارکو بلترامی

فروش جهانی: $28,600,000


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 97% را بر اساس 148 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/21 از 10 است: «صعود انفرادی بلندپروازی های خطرناکی را به نمایش می گذارد که درک آنها برای افراد عادی سخت است و همزمان انگیزه های این بلندپروازی را به شکلی کاملا قابل فهم و ساده نشان می دهد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 83 از 100 را بر اساس نظر 25 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «صعود انفرادی»
تنها یک نفر انگیزه های الکس هانولد برای صعود دیوانه وار به کوه ال کاپیتان را می داند و آن شخص خود اوست. او این کار را بدون همراه داشتن هیچ وسیله ایمنی‎ای انجام می دهد و مانند هر داستان ماجراجویی جذابی انگیزه هایش را مستقیماً به زبان نمی آورد. مشهورترین پاسخ به این سوال که انسان ها چرا چنین کارهای دیوانه واری انجام می دهند جواب جرج مالروی به کسی است که از او پرسیده چرا سعی می کند قله اورست را فتح کند. او با یک جمله ساده جواب این سوال را داد: «چون این قله وجود دارد!»
در ذهن افرادی مثل هانولد انگار نیازی وجود دارد که تنها با ورزش و شرایط سخت ارضا می شود و مستند «صعود انفرادی» به شکلی بسیار درخشان توانسته به بررسی این نیاز درونی بپردازد. فیلم ماجرای آماده سازی و صعود هانولد به قله ال کاپیتان را روایت می کند و با ارائه جزئیات زیادی از زندگی او و شخصیت اش می تواند تا حد زیادی به سوالات بیننده در مورد انگیزه های او پاسخ دهد. این پاسخ البته قطعی نیست و هر بیننده ای می تواند برداشت خود را از داستان و شخصیت هانولد داشته باشد، با اینحال فیلم آنقدر هنرمندانه ساخته شده که تمام بینندگان با نظرات مختلف را با هانولد همدل می کند. دلیل این همدلی بسیار ساده است و در عین حال رسیدن به آن در یک فیلم مستند کاری است دشوار. بیننده هانولد را در مسیر آماده سازی اش برای صعود می بیند و جزئیات تلاش هایش را مشاهده می کند. شجاعت او در روبرو شدن با شرایط مرگبار عامل اصلی ای است که بیننده را درگیر شخصیت پیچیده الکس هانولد می کند.
الکس هانولد در داخل یک ون زندگی می کند و با سبک زندگی بسیار ساده اش هیچ مشکلی ندارد. او نه سال تمام را در داخل این ون کوچک گذرانده و تنها چیزی که محیط زندگی‎اش را شبیه به یک خانه می کند داشتن دوش آب گرم است. تمام عشق و علاقه هانولد در زندگی اش صخره نوردی است و به همین خاطر زمانی برای دوستی و روابط عاشقانه ندارد. شاید همین عامل یکی از دلایل شجاعت بالای او باشد، وقتی کسی هیچ انگیزه و دلیلی برای زندگی در دنیای بیرون از صخره نوردی نداشته باشد، مرگ در راه یک هدف بزرگ برایش به مراتب آسانتر می شود. فیلم توانسته مراحل آماده سازی هانولد برای فتح قله که شامل شناسایی موانع، لبه ها و نقشه صعود است را به شکلی بسیار تماشایی به نمایش بگذارد. از طرف دیگر ما نگرانی گروه فیلمبرداری را هم می بینیم که سعی می کنند با برنامه ریزی درست هیچ مزاحمت و حواس پرتی‎ای را برای الکس ایجاد نکنند. این بخش ها بیننده را کاملا برای یک سوم پایانی فیلم آماده می کنند. وقتی صعود شروع می شود نفس بیننده در سینه حبس می شود و فیلم از نظر شدت اضطراب و هیجان به آثار ژانر وحشت شبیه می شود! ما هر قدم الکس هانولد در راه فتح قله ال کاپیتان را می بینیم و هر لحظه از خودمان می پرسیم: «چرا الکس هانولد این کار دیوانه وار را انجام می دهد؟»
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 93%
نظر مثبت:
یک مستند زندگینامه‎ای/ ورزشی درخشان که تصویر برداری فوق العاده ای داره و به بهترین شکل انگیزه های شخصیت اصلی و اهدافش رو نشون میده. بخش های انتهایی فیلم نفستون رو توی سینه حبس می کنن و واقعا اضطراب آور هستند.
نظر منفی:
فیلم تصویر برداری فوق العاده ای داره اما احترام زیادی برای شخصیت اصلیش قائل نیست و انگار همش می خواد اون رو توی چارچوب های پذیرفته شده جامعه قرار بده.

دیالوگ برگزیده:
الکس هانولد: همه میتونن راحت و خوشحال باشن اما با راحتی و خوشحالی هیچ اتفاق مهمی توی دنیا نمی‎افته.

جزئیات:
• جیمی چین قبلا مستند «مرو» (2015) را ساخته است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

صعود انفرادی

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری