پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره فیلم City Lights

روشنایی های شهر فیلمی امریکایی در ژانر کمدی و محصول سال 1931 است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم صامت توسط چارلی چاپلین انجام شده و از بازیگران آن می توان به چارلی چاپلین، ویرجینیا چریل و فلورنس لی اشاره کرد. با وجود اینکه در هنگام شروع این فیلم در سال 1928 تجهیزات صدابرداری وجود داشته اما چاپلین تصمیم گرفت این فیلم را به صورت صامت بسازد. فیلم در تاریخ 30 ژانویه 1931 به نمایش در آمد و با استقبال منتقدان روبرو شد. «روشنایی های شهر» نه تنها به عنوان بهترین اثر چاپلین بلکه به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینما شناخته می شود. در سال 1949 جیمز ایجی درمورد صحنه اول فیلم نوشت: «این بدون تردید بزرگترین قطعه بازیگری در تاریخ سینماست».

نویسندگان:
چارلی چاپلین
عوامل:
فیلمبرداری: رونالد توثرو، گوردون پولاک
تدوین: چارلی چاپلین، ویلارد نیکو
موسیقی: چارلی چاپلین


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 98% را بر اساس 48 ریویو بدست آورده که معادل نمره 9/1 از 10 است: «روشنایی های شهر یکی از بهترین فیلم های چاپلین و یک داستان عاشقانه بسیار تاثیرگذار است». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 99 از 100 را بر اساس نظر 15 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «روشنایی های شهر»
در سال 1927 فیلم «خواننده جز» اکران شد و تاریخ سینما را برای همیشه تغییر داد. این فیلم معمولی اولین آزمایش موفقیت آمیز صدا در سینما بود و باعث شد دوران فیلم های ناطق شروع شود. رفتن از سینمای صامت به ناطق شغل های زیادی را نابود کرد و کارگردان های بسیاری هرگز نتوانستند با حضور صدا کنار بیایند. برای چارلی چاپلین ورود صدا به معنی کم تر شدن توجه به فیلم هایش بود او پس از ورود صدا سه فیلم صامت ساخت: سیرک (1928)، روشنایی های شهر (1931) و عصر جدید (1936) که هر سه فیلم از شاهکارهای چاپلین به شمار می روند. همیشه بر سر انتخاب بزرگترین فیلم چاپلین بحث های زیادی وجود داشته است، فیلم های «عصر جدید»، «دیکتاتور بزرگ» و «جویندگان طلا» همگی مدافعان خودشان را دارند اما در کنار این فیلم ها «روشنایی های شهر» از همه رقیبی سرسخت تر به نظر می رسد. این فیلم در اکثر لیست ها به عنوان یکی از پنج فیلم برتر دوران صامت معرفی شده و از نظر ارزش سینمایی یکی از شاهکارهای مطلق این دوران به شمار می رود.
چاپلین شخصیت «ولگرد» را به تدریج از سال 1914 مورد استفاده قرار داد و امروزه همه شخصیت سینمایی او را با این چهره مشهور می شناسند. سبیل و کت و عصای او به سرعت در بین تماشاگران امریکایی به محبوبیت رسیدند و او در روشنایی های شهر نیز از همین شخصیت استفاده کرد. در ابتدای فیلم شاهد نجات یک فرد میلیونر توسط ولگرد هستیم که اجازه نمی دهد او خودش را غرق کند. در همین حال ولگرد عاشق یک دختر نابینا و گل فروش شده است و آخرین پولش را برای خرید یک شاخه گل از او خرج می کند. ماجرای عاشقانه ولگرد و دختر گل فروش ادامه پیدا می کند تا به آن پایان بندی مشهور می رسد. صحنه ای که بازی درخشان چاپلین و ویرجینیا چریل در آن باعث می شود به شدت تحت تاثیر بار عاطفی فیلم قرار بگیرید. بسیاری از منتقدان تاریخ سینما این پایان بندی را به عنوان بزرگترین نمونه قدرت سینمای صامت درنظر گرفته اند اما در واقع شدت حسی و بازی های بدن بازیگران را تنها در صورتی می توانید درک کنید که آنرا در چارچوب کلیت فیلم ببینید.
با وجود اینکه «روشنایی های شهر» لحظات عاطفی قدرتمندی دارد اما همچنان در وهله اول یک فیلم کمدی است و برخی از بهترین لحظات کمدی فیزیکی چاپلین را در خود دارد. وقتی پس از مدت ها به خاطره تماشای فیلم فکر می کنید آن را به صورت یک اثر صامت به یاد نمی آورید و ذهنتان سراغ روایت تاثیرگذار و موسیقی بی نظیر فیلم می رود. «روشنایی های شهر» اوج هنر چارلی چاپلین در سینماست و هیچ نیازی به وجود دیالوگ ندارد، فیلمی ماندگار که تا سالهای سال خاطره این نابغه سینمای صامت را زنده نگه خواهد داشت.
نویسنده: جیمز مک نولان
منبع: www.tvguide.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 96%
نظر مثبت:
یکی از بهترین آثار چاپلین و از بزرگترین آثار سینمای صامت. اگر به دیدن فیلمهای کمدی صامت علاقه دارید به هیچ وجه نباید دیدن این فیلم رو از دست بدید چون هم صحنه های کمدی اون فوق العاده هستن و هم از نظر عاطفی بسیار تاثیر گذار ساخته شده.
نظر منفی:
این فیلم نشون میده که چاپلین توی دهه 30 چقدر با خودش درگیر بوده و نتونسته با ورود صدا به سینما کنار بیاد. «روشنایی های شهر» با وجود دیالوگ می تونست به بهترین فیلم چاپلین تبدیل بشه اما چاپلین حاضر نشده این کار رو بکنه.


جزئیات:
• از نظر چارلی چاپلین این فیلم بهترین اثر اوست.
• اورسن ولز کارگردان برجسته امریکایی بارها از این فیلم به عنوان فیلم مورد علاقه اش نام برده است.
• وینستون چرچیل به صحنه فیلمبرداری فیلم رفته و چاپلین فیلمی کوتاه از او ضبط کرده است.
• این فیلم یکی از پنج فیلم مورد علاقه استنلی کوبریک است.
• روشنایی های شهر چهارمین فیلم پرفروش سال 1931 بوده است.
• وودی آلن برای ساخت پایان فیلم «منهتن» از پایان این فیلم الهام گرفته است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به فیلم

روشنایی های شهر

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری