پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره فیلم One Flew Over the Cuckoos Nest

«دیوانه از قفس پرید» فیلمی امریکایی در ژانر درام و محصول سال 1975 است. این فیلم توسط میلوش فورمن کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا لارنس هابن و بو گلدمن با اقتباس از کتابی اثر کن کسی نوشته اند. از بازیگران فیلم می توان به جک نیکلسون، لویس فلچر و ویلیام ردفیلد اشاره کرد. «دیوانه از قفس پرید» در تاریخ 19 نوامبر 1975 در امریکا به نمایش درآمد و مورد تحسین همه جانبه منتقدان قرار گرفت. این فیلم که به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینمای امریکا شناخته می شود، دومین فیلمی است که موفق شده هر 5 جایزه اصلی اسکار را کسب کند.

نویسندگان: 
لارنس هابن، بو گلدمن

عوامل:
فیلمبرداری: هسکل وکسلر، بیل باتلر
تدوین: ریچارد چو، لینزی کلینگمن، شلدون کان
موسیقی: جک نیچه

بودجه کلی: $3,000,000
فروش جهانی: $163,250,000


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 94% را بر اساس 77 ریویو بدست آورده که معادل نمره 9/02 از 10 است: «دیوانه از قفس پرید داستان کوچکش را به عنوان استعاره ای جهانی از نبرد ظالم و مظلوم به تصویر می کشد و اوج نبوغ میلوش فورمن در کارگردانی صحنه های احساسی قدرتمند را نشان می دهد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 83 از 100 را بر اساس نظر 19 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «دیوانه از قفس پرید»
«دیوانه از قفس پرید» دومین فیلم انگلیسی زبان میلوش فورمن است، کارگردان بزرگ اهل جمهوری چک که در دهه هفتاد توانست خود را به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان سینمای امریکا معرفی کند. فیلم توسط مایکل داگلاس تهیه شده و از رمانی به همین نام اثر کن کسی اقتباس شده که در سال 1962 پرفروش ترین رمان سال امریکا بوده است. بخش بزرگی از داستان فیلم و رمان مشابه است و تنها تفاوت مربوط به زاویه دید داستان است، در کتاب داستان از نگاه شخصیت سرخپوست داستان به نام چیف روایت می شود در حالیکه در فیلم وقایع را از دید شخصیت مک مورفی می بینیم. «دیوانه از قفس پرید» درمورد شخصیتی به نام رندال پاتریک مک مورفی است که برای تشخیص مشکل روانی اش به یک بیمارستان فرستاده می شود و در آنجا سعی می کند از حقوق بیماران در مقابل سیستم سرکوبگر بیمارستان دفاع کند. شخصیت مک مورفی در اینجا انسانی سرگردان و مبارز است که به هر نحوی می خواهد با پرستاران و نظام درمانی مخالفت کند، او سعی می کند نگاه بیماران روانی این بیمارستان را تغییر دهد و به آن ها ثابت کند که می توانند به خودشان ایمان داشته باشند و استقلالشان را در این شرایط سخت حفظ کنند. 
داستان فیلم بسیار تاثیرگذار است و به سرعت می تواند بیننده را مجذوب موقعیت های تماشایی خود کند اما عامل اصلی درگیری مخاطب با فیلم بازی های استادانه فیلم است. هر دو بازیگر اصلی فیلم (جک نیکلسون و لویس فلچر) برای بازی در فیلم جایزه اسکار گرفته اند و باید گفت کاملا شایسته دریافت این جایزه بوده اند. تهیه کنندگان فیلم در ابتدا سعی کرده بوده اند از جین هکمن برای ایفای نقش مک مورفی استفاده کنند اما او نپذیرفته بود و نقش به نیکلسون رسید. نیکلسون و فلچر در اینجا موتور محرکه احساسی داستان را به حرکت در می آورند و بازی هایشان به گونه ای است که بیننده نفرت آنها از همدیگر را با تمام وجودش درک می کند. با وجود بازی های درخشان این دونفر نباید از بازیگران مکمل فیلم غافل شد. بسیاری از منتقدان بر این باورند که «دیوانه از قفس پرید» یکی از بهترین بازی های گروهی تاریخ سینما را دارد. گروه بیماران بیمارستان و در صدر آنها ویل سمپسون موفق شده اند حال و هوای دردناک این محیط را به شیوه ای به یاد ماندنی به تصویر بکشند. 
بزرگترین عامل ماندگاری «دیوانه از قفس پرید» را باید در واقعگرایی سختگیرانه و قدرتمند آن جستجو کرد. بسیاری از سیاهی لشکر های فیلم واقعا بیماران روانی و پزشکان روانپزشک بوده اند و بازیگران فیلم مدت ها با بررسی رفتار بیماران روانی برای ایفای نقش هایشان آماده شده اند. این رویکرد واقعگرایانه باعث شده ماجرای عاطفی فیلم تاثیری بسیار عمیق بر روی بیننده داشته باشد و بیننده بتواند به معنای واقعی در فضای وحشت آور بیمارستان روانی غرق شود. میلوش فورمن با «دیوانه از قفس پرید» شاهکاری را خلق کرده که تا مدت ها پس از دیدنش به شخصیت ها و داستان آن فکر خواهید کرد.

نویسنده: پاتریک نش
منبع: www.threemoviebuffs.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 96%
نظر مثبت:
یک شاهکار سینمایی و بهترین بازی تمام کارنامه حرفه‎ای جک نیکلسون. داستان دیوانه از قفس پرید پر از لحظات احساسی تاثیرگذار و به یاد ماندنیه و باعث میشه اوج توانایی کارگردانی میلوش فورمن رو ببینید.
نظر منفی:
با وجود اینکه این فیلم بازی های فوق العاده ای داره اما همچنان خوندن رمان به مراتب لذت بخش تر از دیدن فیلمه و تاثیر عمیقتری روی خواننده داره.

دیالوگ برگزیده:
مورفی: کسایی که اینجان از آدم هایی که توی خیابون ول میچرخن دیوانه تر نیستن.

جزئیات:
• بسیاری از سیاهی لشکرهای فیلم واقعا از بین بیماران روانی انتخاب شده اند.
• ویل سمپسون (بازیگر نقش چیف) در نزدیکی محل فیلمبرداری زندگی می کرده و تنها سرخپوستی بوده که شرایط بدنی ایفای نقش را داشته است. بازی درخشان او بدون داشتن تجربه بازیگری بسیار مورد تحسین قرار گرفته است.
• لوییس فلچر تا سالها بازی خودش در فیلم را تماشا نکرده است.
• به جز این فیلم تاکنون تنها دو فیلم دیگر موفق شده اند هر 5 جایزه اسکار اصلی را به دست آورند: «در یک شب اتفاق افتاد» (1934) و «سکوت بره ها» (1991).
• گفته می شود بیشتر اعضای گروه بازیگران حتی در مواقع قطع فیلمبرداری نیز در نقش هایشان باقی می مانده اند.
 

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به فیلم

دیوانه از قفس پرید

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری