پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند The Look of Silence

«نگاه سکوت» فیلمی مستند و محصول سال 2014 است. این فیلم توسط جاشوا اوپنهایمر کارگردانی شده و به موضوع قتل عام های دهه 60 در اندونزی می پردازد. این فیلم که به عنوان دنباله ای بر مستند «عمل کشتن» (2012) ساخته شده در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و پس از استقبال همه جانبه منتقدان در تاریخ 17 جولای 2015 در امریکا اکران شد.

عوامل:
فیلمبرداری: لارس اسکری
تدوین: نیلس پاگ اندرسون
موسیقی: سری بانانگ، مانا تاهان



واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 96% را بر اساس 135 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/78 از 10 است: «نگاه سکوت مستندی به شدت درگیر کننده است که بیننده را کاملا مجذوب داستان تکان دهنده اش می کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 92 از 100 را بر اساس نظر 29 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «نگاه سکوت»
مردی که در مرکز داستان «نگاه سکوت» قرار دارد انسانی محترم است. کسی که آرام صحبت می کند و مدام به فکر فرو می رود و روزی یک ویدیو می بیند که در آن فردی داستان کشتار کمونیست های فراری را تعریف می کند و اعلام می کند که این کار را برای نجات کشورش انجام داده است. او می گوید صدها نفر را با ضربات چاقو به قتل رسانده اما یکی از این افراد مقاومت زیادی کرده و در نهایت موفق شده فرار کند، البته او بار دیگر دستگیر شده و فرد راوی خود شخصا او را کشته است. کسی که در ویدیو داستان کشته شدنش را می شنویم برادر مردی است که ویدیو را می بیند. او ویدیو را با دقت زیادی می بیند و سپس اولین کلماتی که از دهانش خارج می شود این است که نوعی پشیمانی را در صدای این قاتل حس می کند. 
مستند سال 2012 جاشوا اوپنهایمر به نام «عمل کشتن» درمورد کشتار های گسترده فعالان سیاسی در اندونزی (دهه 60) است. این داستان ها همگی توسط افرادی تعریف می شدند که این کشتار ها را به انجام رسانده بودند و برای خودشان دلایل قانع کننده ای داشتند. آنها با جزئیات تعریف می کردند که چگونه این قتل ها را به انجام رسانده اند و وقتی صدای جیغ زدن اهالی یک روستای در حال سوختن را می شنیدند لبخند می زدند. سیستم سیاسی اندونزی که در آن دوران حدود 2 میلیون نفر از مخالفانش را به قتل رساند هنوز هم بر سر قدرت است و این قاتلان به عنوان قهرمانان ملی شناخته می شوند. حالا و در ادامه مستند تکان دهنده «عمل کشتن»، جاشوا اوپنهایمر مستندی دیگر ساخته که به نوعی دنباله ای بر «عمل کشتن محسوب می شود.
آدی که داستان کشته شدن برادرش را می شنود از فیلمساز تقاضا می کند تا با قاتلان برادرش دیداری داشته باشد. قدرت فوق العاده مستند اوپنهایمر از این واقعیت سرچشمه می گیرد که بیننده می داند قاتل نه تنها از کرده اش پشیمان نیست بلکه به آن افتخار می کند و هر برخورد بدی با او می تواند برای آدی و خانواده اش (و حتی فیلمساز) گران تمام شود. عمل آدی از روی سادگی و در عین حال شجاعت است و به همین خاطر بلافاصله بیننده را با خود همراه می کند. او با تمام وجودش در مقابل این افراد می ایستد و به آنها می گوید که ابزار سلطه یک دیکتاتوری نظامی بوده اند. یکی از قاتلان به سادگی جواب می دهد که به بحث های سیاسی علاقه ای ندارد و از فیلمساز می خواهد دوربینش را خاموش کند. این لحظه شاید باشکوه ترین دستاورد سینمایی اوپنهایمر باشد چرا که به خوبی نشان می دهد منشا تمام این معضلات عدم وجود آگاهی سیاسی و اجتماعی است. «نگاه سکوت» مستندی نیست که به دنبال ترفند های روزنامه نگاری و ارائه تصاویر ناب باشد، فیلم از روی یک ضرورت کاملا اخلاقی ساخته شده و این هدف را به بهترین شکل ممکن برآورده می کند.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 89%
نظر مثبت:
این فیلم حتی از «عمل کشتن» هم تاثیر گذارتره و به شکل درخشانی افراد جنایتکار و عاملان یک حکومت دیکتاتوری رو به تصویر میکشه. فیلم نشون میده که انجام جنایت برای افرادی که غرق در ایدئولوژی های احمقانه هستند چقدر کار آسونیه و از این نظر به یک سند تاریخی بسیار مهم تبدیل شده.
نظر منفی:
این فیلم از نظر اخلاقی درست ساخته نشده چون توی اون فشار زیادی به مصاحبه شونده ها وارد میشه و همه مجبور میشن جوری واکنش نشون بدن که فیلمساز میخواد.


جزئیات:
• بخش هایی از فیلم (از جمله صحنه آخر) توسط خود شخصیت آدی فیلمبرداری شده است.
• برنامه ریزی برای ساخت این فیلم قبل از شروع پروژه «عمل کشتن» (2012) آغاز شده بود.
• به گفته جاشوا اوپنهایمر (کارگردان) بزرگترین چالش فیلم طراحی و تدوین صوتی آن بوده است.
 

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

نگاه سکوت

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری