پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره فیلم The Nightingale

بلبل فیلمی استرالیایی در ژانر ماجراجویی و هیجانی و محصول سال 2018 است. کارگردانی و نویسندگی این فیلم بر عهده جنیفر کنت بوده است و از بازیگران آن می توان به آیلینگ فرنچوسی و سم کلافین اشاره کرد. «بلبل» در 75مین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و سپس در 29 آگوست 2019 در سینماهای استرالیا به نمایش در آمد.
نویسندگان:
جنیفر کنت
عوامل:
فیلمبرداری: رادک لاچوک
تدوین: سیمون انجو
موسیقی: جد کورزل

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 87% را بر اساس 225 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/53 از 10 است: «بلبل فیلمی برای همه تماشاگران نیست اما جنیفر کنت با چنان خشمی این داستان جنگی را روایت می کند که خاطره آن تا روزها در یادتان می ماند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 77 از 100 را بر اساس نظر 35 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.
اکران فیلم در جشنواره سیدنی جنجال بزرگی به پا کرد چرا که حدود 30 نفر از بینندگان در میانه نمایش فیلم به خاطر صحنه های خشونت بار سالن را ترک کردند. جنیفر کنت (کارگردان) از فیلمش دفاع کرده و گفته است که فیلم او استعمار ظالمانه استرالیا را به شکلی واقعی نشان می دهد.


یادداشتی بر فیلم «بلبل»
بلبل دومین فیلم کارگردان استرالیایی جنیفر کنت است که قبلا فیلم ترسناک «بابادوک» را کارگردانی کرده است. در حالیکه اکثر فیلمها سعی می کنند از نمایش خشونت تا حد ممکن پرهیز کنند در این فیلم خشونت به صورت قابل توجهی مورد تاکید قرار می گیرد. اما داستان خشونت بار فیلم بدون دلیل انتخاب نشده است و سختی تجربه هایی که شخصیت اصلی فیلم از سر می گذراند در روایت بزرگ تر فیلم معنا پیدا می کند. در دنیای استعمار زده آن روزهای استرالیا در مقابل این تجربه ها مقاومتی درکار نبوده است.
کلیر میخواهد از افسری به نام هاوکینز انتقام بگیرد که ستم های زیادی را به خانواده او روا داشته است. استعمارگران انگلیسی دام های بومیان را آتش می زنند و آنها را به قتل رسانده و از خانه هایشان فراری می دهند. خشونت موجود در «بلبل» از جنس یک خشونت دائمی است که انگار مثل یک بو در کل فضا پخش شده است. در چنین فضایی که زندگی اینقدر بی ارزش است، ارزش دوستی چند برابر می شود و حفظ آن بسیار سخت است. جنیفر کنت به شکل بسیار هوشمندانه ای این موضوع را در فیلمش به کار گرفته است و در فیلمش به خوبی به نیاز انسان به ارتباط با دیگران پرداخته است.
یکی از نقاط قوت فیلم مشخص بودن انگیزه شخصیت های هاوکینز و روس است. در حالیکه شخصیت های شیطان صفتی مثل هاوکینز معمولا بدون انگیزه مشخصی در فیلم ها دست به خشونت می زنند در اینجا کنت از نظر روانشناسی آنها را پرداخت می کند و دلیل خشونت ورزی آنها را در عقده حقارت و عدم عزت نفس جستجو می کند. او که مدام درخواست ترفیع درجه می دهد و توسط افسران پایه بلند رد می شود، عصبانیتش را سر زیردستانش خالی می کند. این اتفاق در سطح پایینتری برای روس هم اتفاق می افتد که سعی می کند با اطاعت کامل از هاوکینز احترام او را به دست بیاورد. «بلبل» زمان زیادی را روی تجربه فیزیکی و احساسی خشونت می گذارد و به همین خاطر استفاده اش از این اعمال توجیه می شود. مانند قاب های فشرده فیلم، داستان آن نیز به همین صورت فشرده و سخت است. یکی از جذابیت های فیلم دوستی بین بیلی و کلیر است که از نیمه فیلم به بعد به مرکز روایت تبدیل می شود. این دو شخصیت از طریق زخم های گذشته شان به هم نزدیک می شوند. این دوستی در دنیای خشونت بار فیلم به غنیمتی تبدیل می شود که انگار نشان می دهد برای انسان حتی در تاریک ترین دوران ها هم امید وجود دارد. به همین خاطر است که بلبل از نظر احساسی توان تاثیرگذاری روی بیننده اش را دارد و قبل از اینکه به یک سوم پایانی اش برسد مطمئن می شود که بیننده به سرنوشت شخصیت هایش اهمیت می دهد.
«بلبل» فضای تاریکی دارد و با موفقیت بیننده را در این فضا غرق می کند. به نظر می رسد فیلم همان طوری ساخته شده که کارگردان قصد آنرا داشته، بدون هیچ گونه کوتاه آمدن یا کنترل خشونت و این احساس دست اول بودن به تاثیرگذاری آن کمک زیادی کرده است. مایه خوشحالی است که هنوز کارگردان هایی هستند که اینقدر با اعتماد به نفس فیلم می سازند و حال و هوای ویژه خودشان را خلق می کنند، این اثر همه را متقاعد کرده که باید منتظر دیدن فیلم بعدی جنیفر کنت باشیم.

نویسنده: روزی فلچر
منبع: www.danofgeek.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 74%
نظر مثبت:
داستان فیلم عالیه و خشونت زیاد فیلم با بار احساسی تاثیرگذارش متعادل شده. یک تجربه تاثیرگذار که مدت ها توی ذهنتون میمونه.
نظر منفی:
اگر احساس می کنید که فیلم قراره یه داستان انتقام باشه اشتباه می کنید. این از اون فیلماییه که فیلمنامه خوبی داره اما اجراش کاملا شکست خورده چون توی نشون دادن استعمار هیچ خلاقیتی نداره و چیزهایی رو بیان میکنه که بارها توی فیلمهای دیگه دیدیم.

دیالوگ برگزیده:
هاوکینز: همیشه انجوریه، وقتایی هم که دردسر نمیخوای دردسر تورو میخواد.

جزئیات:
زبانی که بومی ها در فیلم استفاده می کنند یک زبان رو به انقراض تاسمانی به نام پالاوا کانی است. این زبان برای اولین بار در یک فیلم نشان داده می شود.
برای کمک به بازیگران در طول فیلمبرداری از یک روانشناس در طول فیلمبرداری استفاده شده است.
برای تحقیقات فیلم، جنیفر کنت مصاحبه های زیادی را با بومیان تاسمانیایی انجام داده است.
پس از ساخت فیلم تحسین شده «بابادوک» همه منتظر بودند جنیفر کنت شماره دوم آن فیلم را بسازد اما او اعلام کرده که از مدت ها پیش قصد داشته «بلبل» را بسازد.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به فیلم

بلبل

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری