درباره فیلم Ford v Ferrari

[17:30, 3/13/2020] آقای مولایی: فورد در برابر فراری
.
مدیر دوبلاژ: امیرحسین صفائی
صداپرداز: خشایار خاتمی
دستیار دوبلاژ: سحر عیسی زاد
.
گویندگان:
بسام قیدی
محسن سرشار
محسن زرآبادی
مونا کریمیان
امیرحسین صفائی
میثم کبیری
محمد مجدآبادی
سحر عیسی زاد
بهزاد بابازاده
کامبیز خلیلی
امیررضا لطفی
عرفان پهلوانی جو
علی فریدنی
امید عباسی
عهدیه علیخانی
لیلا شیخی
شکیبا شاهوردی
یادداشتی بر فیلم «فورد درمقابل فراری»
متیو پیکوویچ
در حالیکه ماجرای فیلم حول مسابقات اتومبیل رانی بین دو شرکت بزرگ شکل می گیرد، جیمز منگولد کل داستان را به دو شخصیتی که پیش برنده وقایع هستند محدود می کند. هم کرول شلبی و هم کن مایلز شخصیت های پیچیده ای دارند و مت دیمون و کریستین بیل با دانستن این نکته از آن برای بیشتر کردن تنش بین شخصیت هایشان استفاده می کنند. کریستین بیل بار دیگر جادوی بازیگری اش را در ترسیم شخصیت مایلز رو می کند تازه به دوران رسیده ای که فورد دوست ندارد در تیمش باشد. مایلز در مرکز فیلم است و بازی کریستین بیل در این فیلم تماشایی تر از همیشه است. مت دیمون در نقش کرول شلبی بازی ظریف تری ارائه می دهد هر چند در چند جای فیلم لحظات بزرگی به او برای خودنمایی داده می شود و او نیز بهترین استفاده را از آن ها می کند. ترکیب بازی این دو نفر فیلم را به چیزی که هست تبدیل می کند. نمی توانید از طرفداری از این دو نفر دست بکشید حتی وقتی هیچ مسابقه ای در کار نیست.
عبارت «بیش از یک فیلم اتومبیل رانی» در جاهای زیادی برای اشاره به فیلم استفاده شده و این نظر بسیار درستی در مورد فیلم است. نوآوری، خلاقیت و رقابت مضامینی هستند که به صورت کلی در بسیاری آثار وجود دارند اما طبیعت خاص مسابقات اتومبیل رانی که در دقت، مرگبار بودن و تکنولوژی خود را نشان می دهد باعث شده که فورد در مقابل فراری تا حد زیادی از اینکه فیلمی درمورد اتومبیل رانی است سود ببرد. دیالوگ شلبی که می گوید «این کار فقط درمورد سرعت نیست» نشانه ای بر همین موضوع است که کاری که این مردان انجام می دهند بیشتر از گاز دادن و ترمز گرفتن است. هنر و علمی وجود دارند که این مسابقات را همراهی می کنند و پشت فرمان شخصیت هایی نشسته اند که بسیار پیچیده اند.
سکانس های مسابقه در فیلم به گونه ای کارگردانی شده اند که نه تنها انرژی دیوانه وار موجود در آنها را منتقل کنند بلکه به تحول شخصیت ها نیز کمک کنند. غیر از دو بازیگر اصلی بقیه بازیگران نیز در نقش هایشان عالی ظاهر می شوند. اما در میان داستان های فرعی فیلم جذاب ترین آنها مربوط به رابطه مایلز و پسرش پیتر است که نقشش را نوا جوپ بازی می کند. این داستان کشمکش فیلم را هرچه بیشتر تقویت می کند و باعث می شود آنقدر جذاب باشد که در دو ساعت و نیم آن حتی یک لحظه حوصله سر بر وجود نداشته باشد. طرفداران اتومبیل رانی قطعا از فیلم بسیار لذت خواهند برد اما مخاطبان عادی هم از جذابیت این فیلم بی نصیب نخواهند ماند.

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 92% را بر اساس 319 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/75 از 10 است: «فورد در مقابل فراری موفق می شود طراحی صوتی درخشانش را با درام انسانی ای ترکیب کند که باعث می شود حتی کسانی که طرفدار مسابقات اتومبیل رانی نیستند از فیلم لذت ببرند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 81 از 100 را بر اساس نظر 47 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.
«فیلم می توانست صرفا یک فیلم ورزشی باشد و با استفاده از درامی که در فصل مهمی از مسابقات اتومبیل رانی وجود داشته به نتایج خوبی هم برسد اما با نشان دادن دخالت دائمی فورد و آدم هایش در کار شلبی و مایلز فیلم به سطح دیگری می رسد و تبدیل به نبردی تمام عیار می شود»
میک لاسال (سان فرانسیسکو کرونیکل)
«فورد در مقابل فراری در نشان دادن مفهوم مسابقه سرعت عالی عمل کرده است و به همین دلیل بیننده را به این نتیجه می رساند که آخر سر هیچ چیزی از دیدن یک رقابت جذاب تر نیست»
اریک کان (ایندی وایر)

واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 98%

نظر مثبت:
همین اول بگم که من همیشه از مسابقات ماشین متنفر بودم. معتقدم این مسابقات باعث هدر رفتن کلی پول و منابع میشن و حوصله سر بر هم هستن. به خاطر همین هم بود که اینقدر دوست داشتم این فیلم رو ببینم تا ازش بدم بیاد. اما اصلا اینطور نشد. من عاشق این فیلم شدم. با این که من علاقه ای به موضوع فیلم نداشتم اما فیلم من رو به داستانش علاقه مند کرد بخصوص توی مسابقه پایانی که واقعا روی صندلی میخکوب شده بودم تا ببینم بالاخره چه اتفاقی میوفته. بازی مت دیمون و کریستین بیل واقعا حرف نداره.

نظر منفی:
به عنوان کسی که عاشق مسابقات اتومبیل رانیه از این فیلم ناامید شدم. چطور هیچ اشاره ای به طراح GT40 اریک برودلی نشده که ماشین فورد بر اساس اون طراحی شده؟ چطور هیچ اشاره ای به دنی هولم که کمک راننده کن مایلز بوده توی فیلم وجود نداره؟ انگار هرگز همچین آدمی وجود نداشته.

نویسندگان:
جز باترورث، جانی هنری باترورث

عوامل:
فیلمبرداری: فدون پاپا میکل
تدوین: اندرو باکلند، مایکل مک کاسکر، دیرک وسترولت
موسیقی: ماکرو بلترامی، باک سندرز

بودجه کلی: $97,600,000
فروش جهانی: $224,323,527

دیالوگ برگزیده:
کرول شلبی: ما از اونا سبک تر و سریع تریم و اگه این جواب نده ما از اونا بدجنس تر هم هستیم.

جزئیات:
کریستن بیل برای بازی در این نقش در مدرسه رانندگی بندرانت مشغول یادگیری شد. تصادفا مدیر این مدرسه از دوستان کن مایلز بوده است و به همین خاطر کریستین بیل همزمان با یادگیری رانندگی حرفه ای داستان های زیادی راجع به شخصیت کن مایلز در دهه 60 شنیده است.
مت دیمون گفته است که اصلی ترین دلیل او برای بازی در این نقش همکاری با کریستین بیل بوده است.
مت دیمون و کریستن بیل هر دو روی این نکته توافق دارند که فیلمبرداری صحنه دعوای آن ها جذاب ترین بخش فیلمبرداری برای آنان بوده است.
کریستین بیل برای بازی در این فیلم 30 کیلوگرم وزن کم کرده است. او برای ایفای نقش در فیلم «معاون رئیس جمهور» وزن زیادی اضافه کرده بوده و هفت ماه برای آماده کردن بدنش جهت بازی در این نقش وقت داشته است.
در جنگ جهانی دوم از بمب افکن های فورد B 24 برای بمباران ایتالیا استفاده شده است.

موارد مشابه

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها