درباره فیلم Playmobil The Movie

یادداشتی بر فیلم «پلی موبیل»
رکسانا حدادی
پلی موبیل به عنوان فیلمی که برای تبلیغ یک برند خاص اسباب بازی ساخته شده، بسیار فیلم دوست داشتنی ای است. برخلاف بسیاری از فیلم های مشابه مانند «لگو مووی» این فیلم از دادن ارجاعات زیاد به فرهنگ عامه خودداری می کند و به همین خاطر موفق می شود تمرکزش را روی وفاداری به خانواده، مهربانی و مسئولیت پذیری حفظ کند. این سادگی فیلم تاثیر خوبی روی مخاطبان کم سن و سال تر می گذارد و آنها راحت تر با فیلم ارتباط برقرار می کنند.
فیلم مثل بسیاری از فیلم های کودک دیگر (به خصوص آثار کمپانی دیزنی) با مرگ والدین قهرمان فیلم شروع می شود. مارلا دختر بلندپروازی است که می خواهد رفتن به دانشگاه را عقب بیاندازد تا بیشتر دنیا را بشناسد. او آماده است که بروکلین را ترک کند اما مرگ والدینش به او اجازه این کار را نمی دهد چرا که حالا او باید از برادر شش ساله اش چارلی مراقبت کند. با گم شدن چارلی در دنیای انیمیشنی مارلا برای پیدا کردن او به درون دنیای اسباب بازی ها می رود. برای چارلی انگار این همان چیزی است که همیشه می خواسته، یعنی برگشتن به زمانی که مارلا به جای برنامه ریزی برای آینده با او بازی می کرده است. همه ماجراجویی های مارلا بسیار جذاب و رنگارنگ طراحی شده اند و داستان آن ها در عین ساده بودن جذابیت خود را حفظ می کند. اشتیاق مارتا برای نجات برادرش با وجود همه مشکلات تغییری نمی کند و وفاداری او به اعتقاداتش او را به الگوی خوبی برای مخاطبان کم سن و سال فیلم تبدیل می کند. سفرش برای نجات چارلی او را وارد سرزمینی می کند که پر از دایناسور، آدم های فضایی و موجودات جادویی دیگر است.
ماجرای فیلم به گونه ای طراحی شده که محصولات شرکت اسباب بازی پلی موبیل در آن تبلیغ شود. اما این مسئله نه تنها به فیلم آسیب نمی زند بلکه به تجربه جدیدی برای مخاطبان کودک فیلم تبدیل می شود. کودکان موقع بازی با اسباب بازی هایشان آن ها را تکان می دهند چون وقتی چیزی متحرک باشد زنده بودن آنرا بهتر می شود تصور کرد. حالا این کودکان می توانند در این انیمیشن زیبا اسباب بازی هایشان را به شکلی کاملا زنده ببینند و این برای آن ها تجربه جالب و متفاوتی خواهد بود. علاوه بر این آوازهای فیلم و ایفای نقش پر انرژی صداپیشگان باعث می شود که فیلم هیچوقت جذابیت خود را از دست ندهد و تا لحظه آخر مخاطبان را درگیر با فیلم نگه دارد.

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 16% را بر اساس 59 ریویو بدست آورده که معادل نمره 3/72 از 10 است: «این انیمیشن شبیه محصولات خود کارخانه اسباب بازی پلی موبیل است. بیش از حد تصنعی به نظر می رسد و بعد از مدتی از آن خسته می شوید». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 25 از 100 را بر اساس نظر 13 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهایی معمولا منفی» است.
«تصاویر فیلم انیمیشن زیبایی دارند، اما داستان آن تا حدودی تکراری و سطحی نوشته شده است»
ریچارد روپر (اینترتینمنت)

واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 61%

نظر مثبت:
فیلم برای مخاطب بزرگسال جذاب نیست اما مگه مخاطبای اون قراره بزرگسال باشن؟ داستان فیلم برای بچه ها کاری که لازمه رو انجام میده و بعضی جنبه های اون از جمله موسیقیش از «لگو مووی» هم بهتره.

نظر منفی:
یادم میاد وقتی اولین تیزر «لگو مووی» اومد همه گفتن این فیلم قراره حسابی افتضاح باشه! اما اینطوری نشد و لگو مووی واقعا فیلم خوبی بود. «پلی موبیل» هم فیلم مشابهیه با این تفاوت که این فیلم دقیقا همون فکریه که موقع دیدن تیزر «لگو مووی» با خودتون کردید: افتضاح.

نویسندگان:
بلیز همینگوی (فیلمنامه) ، لینو دی سالوو (داستان)

عوامل:
تدوین: ماریسا هرویتز
موسیقی: هیتور پریرا

بودجه کلی: EUR 63,000,000
فروش جهانی: $16,354,479

دیالوگ برگزیده:
رکس دشر: من 100% تقریبا مطمئنم.

جزئیات:
ابتدا قرار بوده لارن گراهام به عنوان مادر مارلا و چارلی در بخش های اول فیلم بازی کند.
وقتی مارلا اولین بار وارد بزرگراه می شود صدای بوق Ecto 1 در فیلم «شکارچیان روح» پخش می شود.
فیلم به مناسبت 45مین سالگرد تاسیس خط تولید کارخانه اسباب بازی پلی موبیل اکران شده است.

موارد مشابه

FullHD
 Toy Story 4 داستان اسباب‌بازي ۴

داستان اسباب‌بازی ۴

imdb7.8

ژانر : ماجرایی

سال تولید : 2019

کشور سازنده : آمریکا

خلاصه داستان: داستان این انیمیشن که ادامه قسمت های قبلی است، چند سال بعد از اینکه اندی اسباب بازی های خود را به بانی داد، اتفاق می افتد. هنگامی که بانی در “کارگاه هنر و مهارت” یک اسباب بازی جدید به نام فورکی می سازد، وودی، باز و مابقی اسباب بازی ها با مشکل جدیدی روبرو می شوند. فورکی با یک بحران وجودی مواجه شده و درک درستی از اسباب بازی بودن ندارد. به همین خاطر، بقیه به او کمک می کنند تا یاد بگیرد چگونه یک اسباب بازی باشد. اما هنگامی که بانی و خانواده اش راهی یک سفر جاده ای می شوند، فورکی فرار می کند و وودی تلاش می کند که او را نجات دهد. این موضوع باعث می شود که وودی و فورکی در نزدیکی یک شهر کوچک از بقیه اسباب بازی ها جدا شوند. همزمان با اینکه باز و دیگر اسباب بازی ها تلاش می کنند که وودی و فورکی را پیدا کنند، وودی و فورکی در مغازه عتیقه فروشی این شهر کوچک با بو پیپ برخورد می کند. طولی نمی کشد که بو پیپ چشم انداز جدیدی را در مورد واقعیت اسباب بازی بودن به وودی می دهد…

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها