پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره فیلم The Platform

پلتفرم فیلمی اسپانیایی در ژانر علمی تخیلی و هیجانی و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط گالدر گازتلو اوروتیا کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا دیوید دسولا و پدرو ریورو نوشته اند. از بازیگران فیلم می توان به ایوان ماساجو، آنتونیو سن خوان و زوریون اگویلر اشاره کرد. «پلتفرم» در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و سپس در تاریخ 20 مارس 2020 از طریق شبکه نت فلیکس پخش شد.
نویسندگان:
دیوید دسولا، پدرو ریورو

عوامل:
فیلمبرداری: جان دومنیگز
تدوین: هریتز زوبیاگا
موسیقی: آرانزازو کالخا



واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 83% را بر اساس 52 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/43 از 10 است: «پلتفرم یک فیلم علمی تخیلی بسیار خلاقانه با ایرادات جزئی است». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 73 از 100 را بر اساس نظر 15 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.
«فضای این فیلم تماشاگران را به یاد نمایشنامه های ساموئل بکت خواهد انداخت»
- ایمی نیکلسون (ورایتی)


یادداشتی بر فیلم «پلتفرم»
وقتی «پلتفرم» اولین ساخته گالدر گازتلو اوروتیا در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد فوراً به عنوان یک فیلم علمی تخیلی مخاطب پسند و عمیق به شهرت رسید. فیلمی که استعاره آن برای ناعدالتی اقتصادی در جهان، بلافاصله مورد توجه منتقدان قرار گرفت و بسیاری از آن ها را وادار کرد کیفیت فیلمنامه آنرا تحسین کنند. حالا و شش ماه پس از پایان نمایش فیلم در جشنواره تورنتو این فیلم از سایت نت فلیکس به نمایش درآمده اما شرایط جهانی تحت تاثیر ویروس کرونا تغییر زیادی کرده و برخورد بینندگان با این فیلم به طرز عمیقی دگرگون شده است.
پیام اجتماعی فیلم درمورد ناعدالتی اقتصادی همچنان قابل درک است اما در دوران قرنطینه خانگی بینندگان فیلم بیشتر تحت تاثیر فضای بسته و بدبینی حاکم بر این فیلم قرار خواهند گرفت. فیلم با بیدار شدن یک زندانی در فضای بسته سلول شروع می شود. فضایی بتنی که تنها دو تخت و یک دستشویی دارد. هم سلولی او به زودی قوانین زندان را برای او بازگو می کند، هر روز یک بار میزی پر از غذا از طبقه بالا پایین آورده می شود و آنها دو دقیقه فرصت دارند که خودشان را سیر کنند. سپس میز برای تغذیه طبقات پایین تر از کف سلول به پایین انتقال داده می شود. اما این ها تنها قوانین موجود در زندان نیستند و در طول فیلم بیننده با فهمیدن بقیه قوانین شوکه خواهد شد. هر قانونی که توضیح داده می شود بیننده یک قدم به درک منطق این مکان نزدیک تر می شود. نویسنده از یک موقعیت اولیه جذاب و مبهم فیلم را آغاز می کند و هر بار بیننده را با این جزئیات غافلگیر می کند، سادگی محیط ظاهری زندان با پیچیدگی روایت فیلم جبران می شود و هر لحظه تنش موجود در فیلم افزایش می یابد.
یکی از نکات مثبت فیلم این است که با وجود تلخ بودن درونمایه فیلم، نوعی کمدی خاص در آن جریان دارد که مانع از یکنواخت شدن روایت می شود. دسولا و ریورو (نویسندگان) شوخی هایی در فیلم قرار داده‎اند که هم تنش موجود در داستان را برای لحظاتی کاهش می دهند و هم باعث غافلگیری بیننده می شوند. برگ برنده فیلم در همین روحیه زنده و پر انرژی آن است که به عنوان یک فیلم ضدسرمایه داری دور از انتظار است. «پلتفرم» سرگرم کننده و همزمان عمیق است و مخصوص کسانی است که از فیلمهای علمی تخیلی سطحی و داستان های تکراری خسته شده اند. بزرگترین لذت فیلم در غیرقابل پیشبینی بودن آن است، این که واقعا نمی دانید این داستان وحشتاک ممکن است به کدام سمت برود؛ همان حسی که این روزها ویروس کرونا ثابت کرده در زندگی واقعی برخلاف سینما اصلا لذت بخش نیست.
نویسنده: تاشا رابینسون
منبع: www.polygon.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 71%
نظر مثبت:
اگه از فیلم هایی مثل «مکعب» خوشتون میاد حتما باید این فیلم رو ببینید. فیلم جذابی که اصلا نمی تونید ادامه ش رو حدس بزنید و باید هر لحظه درگیر موقعیت های استرس آور اون بمونید.
نظر منفی:
فیلم تا اواخرش خیلی خوب پیش می رفت اما پایان بندی اون گنگ بود و خیلی سوالات بیننده رو بی جواب می گذاشت.

دیالوگ برگزیده:
تریماگاسی: توی اون طبقات بالا میتونی هرچی دلت خواست بخوری ولی به جاش منتظر هیچ چیزی نیستی و به همین خاطر دیوانه میشی.

جزئیات:
• این اولین فیلم گالدر گازتلو اوروتیا (کارگردان) است.
• این فیلم پربازدیدترین فیلم سرویس نت فلیکس در ماه مارس بوده است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به فیلم

پلتفرم

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری