پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند Blackfish

«ماهی سیاه» مستندی امریکایی و محصول سال 2013 است. این فیلم توسط گابریلا کاپرتویت کارگردانی شده و درمورد نهنگی به نام تیلیکام است که در یک پارک آبی نگهداری می شود و رفتارش باعث شده گمانه زنی های بسیاری درمورد اسیرکردن این حیوانات در پارک های آبی به وجود بیاید. این مستند در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و سپس توسط شبکه سی ان ان پخش شد.

عوامل:
فیلمبرداری: جاناتان اینگالز، کریستوفر تاوی
تدوین: الی دسپرس
موسیقی: جف بیل

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 98% را بر اساس 125 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8 از 10 است: «ماهی سیاه یک مستند پرانرژی و جدی است که با علاقه و توجه بسیار زیادی ساخته شده و نگاهی جزئی و دقیق به موضوعش دارد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 83 از 100 را بر اساس نظر 33 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «ماهی سیاه»
هرکسی که تا به حال درمورد نگه داشتن حیوانات در فضای باغ وحش ها و پارک های آبی دچار پرسش های اخلاقی شده باید مستند جدید گابریلا کاپرتویت را ببیند. «ماهی سیاه» داستان یک پارک آبی بزرگ به نام «دنیای دریا» را روایت می کند که مدیریت آن بارها از مصاحبه با مطبوعات طفره رفته و حاضر نشده به سوالات آنان درمورد نگه داری از نهنگ های وحشی پاسخ بدهد. فیلم با جزئیات بسیار دقیقی مرگ دان برانچو به دست یکی از این نهنگ ها به نام تیلیکام را بررسی می کند، این شخص یکی از مربیان بسیار با احتیاط در پارک بوده است اما توسط این نهنگ به زیر آب کشیده شده و به قتل رسیده است. نکته جالبی که فیلم تحقیقاتش را با آن شروع می کند این است که این حیوانات وقتی در فضای طبیعی زندگی کنند هیچ آسیبی به انسان ها وارد نمی کنند اما تجربه نشان داده که در محیط های مصنوعی بسیار خطرناک هستند.
پارک «دنیای دریا» وقتی تیلیکام را خرید که او یک قتل دیگر نیز در پرونده اش داشت و با این حال آنها حاضر شدند جان کارگرانشان را برای داشتن این نهنگ غول پیکر به خطر بیاندازند. فیلم نشان می دهد بین اولین و دومین قتل تیلیکام فاصله زیادی وجود داشته و در این فاصله انگار هیچ تلاشی برای فهمیدن رفتارهای این نهنگ انجام نشده است. کمپانی «دنیای دریا» هر بار با کوچک نشان دادن جراحات کارگرانش سعی کرده خشونت این حیوانات را به پای اشتباهات کارگرانش بنویسد. روایت هایی که مصاحبه شوندگان از زندگی این موجودات باهوش ارائه می دهند بسیار تکان دهنده هستند. این مصاحبه ها نشان می دهند این ادعا که «این حیوانات الگوهای رفتاری را یاد می گیرند چون از آنها لذت می برند» افسانه ای بیش نیست و صرفا پوششی برای جنایت های این شرکت ها در قبال حیواناتشان است.
دلفین ها و نهنگ ها در شمار باهوش ترین حیوانات قرار دارند و می توانند با سرعت زیادی الگو ها و زبان های ارتباطی را یاد بگیرند. همچنین این موجودات احساسات بسیار پیشرفته تری نسبت به سایر حیوانات دارند و کودکانشان معمولا برای همیشه پیش والدین باقی می مانند. فیلم با ارائه جزئیات بسیار دقیق موفق می شود بینندگانش را کاملا در جریان تک تک مولفه های مربوط به زندگی این جانوران قرار دهد و تصمیم نهایی را به خودشان واگذار کند. روایت هایی که از زندگی برخی از این نهنگ ها در فیلم وجود دارد بسیار تکان دهنده است و نشان می دهد این حیوانات در قبال شکار شدن عزیزانشان عزاداری می کنند و از نظر روانی آسیب می بینند. «ماهی سیاه» در نهایت مدیون تدوین درخشانش است که اجازه می دهد تمام اطلاعات و احساسات دست اولش به بهترین شکل به بیننده منتقل شود و تجربه ای فراموش نشدنی را رقم بزند.
نویسنده: دیوید رونی
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 90%
نظر مثبت:
این مستند بی نظیر به شکل درخشانی اعمال غیر انسانی پارک های آبی در حق نهنگ ها رو افشا می کنه و نشون میده بشر چطور داره این حیوانات باهوش و اسرار آمیز رو از بین میبره. دیدن این مستند برای همه افرادی که دغدغه محیط زیست دارن ضروریه.
نظر منفی:
این فیلم توسط افرادی ساخته شده که می خوان مردم کار و کاسبی شون رو تعطیل کنن و برای حیوونا غصه بخورن. داستان فیلم کاملا به صورت یک طرفه و ناعادلانه روایت شده و فیلمساز اجازه نداده افراد شرکت «دنیای دریا» هیچ دفاعی از خودشون ارائه بدن.

دیالوگ برگزیده:
هاوارد گرت: تا به حال هیچ گزارشی از حمله نهنگ ها به انسان توی محیط طبیعی ثبت نشده.

جزئیات:
• پس از پخش این فیلم ارزش سهام شرکت «دنیای دریا» با سقوط 84% روبرو شد.
• کالین تروروف کارگردان فیلم «دنیای ژوراسیک» (2015) گفته است که این مستند روی ساخت فیلم دنیای ژوراسیک بسیار تاثیرگذار بوده است.
• از 58 نهنگ اسیر شده به دست انسان ها، 23 عدد از آنها در مالکیت شرکت «دنیای دریا» قرار دارد که از آنها در سه پارک آبی در امریکا استفاده می کند.
• گابریلا کاپرتویت قبلا فیلم «مگان لیوی» (2017) را ساخته است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

ماهی سیاه

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری