پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند 13th

«سیزدهمین» فیلمی مستند و محصول سال 2016 است. این فیلم توسط آوا دوورنی کارگردانی شده و سعی می کند رابطه سیستم قضایی امریکا و تبعیض نژادی در این کشور را بررسی کند. نام فیلم از اصل سیزدهم قانون اساسی امریکا گرفته شده است که اجرای برده‎داری درمورد زندانیان را توجیه می کند. «سیزدهمین» در جشنواره نیویورک به نمایش درآمد و مورد استقبال همه جانبه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.
عوامل:
فیلمبرداری: هانس چارلز، کرا کلی
تدوین: اسپنسر آوریک
موسیقی: جیسون موران

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 97% را بر اساس 93 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/78 از 10 است: «سیزدهمین به مهمترین مسائل نژادی امریکا می پردازد و اطلاعاتی به شدت دقیق و تکان دهنده را در مورد تاریخ امریکا ارائه می دهد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 83 از 100 را بر اساس نظر 28 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «سیزدهمین»
اصل سیزدهم قانون اساسی امریکا در سالهای اخیر باعث بروز بحث های حقوقی زیادی شده است. این اصل به ظاهر برده داری در امریکا را ملغی کرده اما در واقع برای شرایط تنبیهی آنرا مجاز می داند. این تبصره خوشبینانه و عجیب در قانون باعث شده بسیاری به این فکر کنند که آیا از این قانون در امریکای امروز سوء استفاده می شود یا نه. مستند جدید آوا دوورنی به نام «سیزدهمین» با نقل قولی از باراک اوباما آغاز می شود که در آن رئیس جمهور وقت امریکا از بالا بودن تعداد زندانیان در این کشور انتقاد می کند.
فیلم سپس به یک بررسی تاریخی دست می زند و نشان می دهد که ایالت های جنوبی امریکا پس از جنگ داخلی به شدت از نظر اقتصادی ضعیف شده بودند (به دلیل الغای برده داری) و در این شرایط استفاده از بند سیزدهم قانون اساسی به آنها اجازه می داد تا بار دیگر به صورت رایگان از نیروی کار سیاه پوستان استفاده کنند. در این ایالت ها سیاه پوستان به خاطر هر قانون شکنی کوچکی دستگیر شده و پس از انتقال به زندان به کار اجباری مشغول می شدند تا بلکه رونق اقتصادی به این ایالت ها برگردد. این موضوع به خودی خود آنچنان عجیب نیست اما ماهیت حکومت سلطه گر امریکا در جایی برملا می شود که مستندساز نشان می دهد آمار این نمونه ها در طول ریاست جمهوری های مختلف امریکا (از نیکسون و ریگان گرفته تا کلینتون) کاملا افزایشی بوده است. اگر از این اطلاعات بی خبر بوده باشید ممکن است درک آنها اندکی سخت باشد، فیلم بیننده را دعوت می کند تا به دلایل افزایش تعداد زندانیان در امریکا فکر کند و دست های پشت پرده این آمار ها را ببیند.
«سیزدهمین» این واقعیات اجتماعی و تاریخی را به شکلی روان و قابل فهم به مخاطب منتقل می کند و همزمان سعی می کند نگاهی همه جانبه و جامع به موضوعش داشته باشد. یکی از نکات درخشانی که در فیلم وجود دارد برقراری ارتباط بین مسائل نژادی و مسائل مهاجرتی در امریکاست. مستندساز به خوبی توضیح داده که دشمنی پلیس ها با مهاجران دلایلی بسیار پیچیده دارد و بیشتر به منافع اقتصادی برمی گردد تا نفرت نژادی. فیلم مساله مرکزی اش را با دقت زیادی پرداخت می کند و اسیر جهت گیری های سیاسی نمی شود. از طرف دیگر فیلمساز سعی نکرده نسبت به وقایع بی تفاوت باشد و به همین دلیل فیلم به گونه ای ساخته شده که اقدام فوری در این زمینه را طلب می کند. تاریخ معاصر امریکا نشان داده که چنین مسائلی معمولا تا بروز یک بحران عمیق هرگز حل نمی شوند؛ آگاهی بخشی درمورد این مشکلات باعث حل سریعتر این معضلات اجتماعی خواهد شد و «سیزدهمین» را از این نظر باید یکی از بهترین مستندهای سال به حساب آورد. 
نویسنده: بردلی گیبسون
منبع: www.filmthreat.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 91%
نظر مثبت:
یک مستند اجتماعی بسیار خوش ساخت که موضوعش رو به صورت بسیار دقیقی مورد بررسی قرار داده و به نتایج درخشانی رسیده. 
نظر منفی:
موضوع این فیلم بسیار مهمه و یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی امریکا رو بررسی می کنه. با این حال مستندساز نتونسته بی طرفی خودش رو در طول فیلم حفظ کنه و مدام جهتگیری های سیاسی‎ای می کنه که به فیلم لطمه میزنن.

جزئیات:
• آوا دوورنی (کارگردان) قبلا فیلم «سلما» (2014) را ساخته است. 
 

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

سیزدهمین

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری