پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند Bowling for Columbine

«بولینگ برای کلمباین» فیلمی مستند و محصول سال 2002 است. این فیلم توسط مایکل مور کارگردانی شده و به موضوع حساسیت برانگیز حق حمل اسلحه در ایالات متحده می پردازد. او در این مستند به طور غیرمستقیم این قانون را مسئول تیراندازی های انجام شده در مدارس امریکا معرفی می کند و سعی می کند آنرا ریشه یابی کند. «بولینگ برای کلمباین» در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و سپس در تاریخ 11 اکتبر 2002 در امریکا اکران شد. اکران فیلم با استقبال همه جانبه منتقدان روبرو شد و فیلم توانست جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در این سال را از آن خود کند.

عوامل:
تدوین: کرت انگفر
موسیقی: جف گیبس

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 95% را بر اساس 170 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/17 از 10 است: «بولینگ برای کلمباین مسائل بسیار مهمی را درمورد هویت امریکایی مطرح می کند و بیننده را به فکر فرو می برد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 72 از 100 را بر اساس نظر 32 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.


یادداشتی بر فیلم «بولینگ برای کلمباین»
در روز 20 آوریل 1999 دو اتفاق مهم در امریکا به وقوع پیوست. در واشنگتن کلینتون رئیس جمهور امریکا دستور بمباران کوزوو را صادر کرد و در کلورادو دو نوجوان ناگهان وارد مدرسه کلمباین شدند و دانش آموزان را به گلوله بستند. در این اتفاق دوازده دانش آموز و یک معلم کشته شدند و پرسش های بی جواب زیادی درمورد انگیزه های قاتلان مطرح شد. مردم که از تکرار چنین اتفاقی وحشت داشتند به سرعت شروع به پیدا کردن مقصر کردند و در این میان عده ای معتقد بودند قوانین حمل آزادانه سلاح باید تغییر کند وگرنه امریکا شاهد اتفاقات فاجعه بار تری خواهد بود. مستند «بولینگ برای کلمباین» در سال 2002 و برای واکاوی این اتفاق تاریخی و دلایل آن ساخته شده است.
مایکل مور (کارگردان) مطابق انتظار، تمام جنبه های موضوع را با حساسیت فوق العاده ای بررسی کرده و حتی موضوعاتی را با ماجرای اصلی ترکیب می کند که ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسند. اما در نهایت این اطلاعات به ساخته شدن تصویری کلی کمک می کنند که مایکل مور به وسیله آن سوال اصلی فیلم را پاسخ می دهد. «آیا قوانین محدود کننده اسلحه باعث کاهش جرایم مربوط به سلاح می شوند؟» سوالی است که مایکل مور فیلمش را با آن شروع می کند و سپس به دنبال جواب به گوشه های دیده نشده ای از جامعه و فرهنگ امریکایی سرک می کشد. همانقدر که دامنه تحقیق مور گسترده بوده به همان میزان هم در فیلم تنوع مواد خام وجود دارد. فیلمساز از مصاحبه مستقیم، تصاویر آرشیوی، حضور راوی و همه تکنیک های ممکن دیگر استفاده کرده تا این معمای پیچیده به گونه ای قابل فهم برای بیننده تشریح شود. روش مستندسازی خاص مور که به عنوان «فیلم سازی گوریلی» شناخته می شود در این جا نیز به شکلی درخشان اجرا شده است. او به صورت کاملا سرزده به سراغ شرکت ها و افراد می رود و حساس ترین سوالات ممکن را از آنان می پرسد و به ضبط واکنش های آنان می پردازد. مهم نیست که برخی مصاحبه شوندگان از جواب دادن طفره بروند چرا که در نهایت بیننده می تواند با مقایسه رفتار مصاحبه شوندگان برداشت شخصی خود را از فیلم داشته باشد. «بولینگ برای کلمباین» هم از نظر سیاسی در امریکا به شدت حساسیت برانگیز بوده و هم از نظر عاطفی شدیداً درگیر کننده است، فیلمی که همچون سازنده اش تا آخرین نفس به دنبال بحث و جدل می رود و تا پیدا نکردن پاسخ سوالاتش لحظه ای عقب نشینی نمی کند.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 83%
نظر مثبت:
یکی از مهمترین مستند های دهه 2000 و شاهکار سینمایی مایکل مور که توانایی های فوق العاده مور توی مصاحبه گرفتن و بحث رو به بهترین شکل نشون میده.
نظر منفی:
فیلم از نظر تکنیک مستند سازی بسیار ماهرانه ساخته شده اما بسیاری از فرضیاتی که داره اشتباه هستند و به زور به مخاطب تحمیل می شن، راوی فیلم که خود کارگردانه اجازه هیچ نوع مخالفتی رو به بیننده نمیده.

جزئیات:
• نمایش این فیلم در جشنواره فیلم کن با تشویق سیزده دقیقه‎ای حضار همراه بوده است.
• اولین نسخه تدوین شده فیلم حدود 6 ساعت زمان داشته است.
• مایکل مور (کارگردان) قبلا مستند «فارنهایت 11/9» (2004) را ساخته است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

بولینگ برای کلمباین

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری