پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند For Sama

برای سما فیلمی مستند از کشور سوریه و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط وعد الخطیب و ادوارد واتس کارگردانی شده و راوی آن وعد الخطیب می باشد. «برای سما» که درمورد جنگ داخلی سوریه ساخته شده، در تاریخ 11 مارس 2019 در جشنواره جنوب از جنوب غربی به نمایش در آمد و با تحسین همه جانبه منتقدان روبرو شد. موفقیت های جشنواره ای فیلم باعث شد «برای سما» در جوایز بفتا در 4 رشته نامزد جایزه شود که یک رکورد جدید برای آثار مستند محسوب می شود.

راوی:
وعد الخطیب
عوامل:
فیلمبرداری: وعد الخطیب
تدوین: کلوئی لامبورن، سیمون مک ماهون
موسیقی: ناینیتا دسائی


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 99% را بر اساس 91 ریویو بدست آورده که معادل نمره 9/04 از 10 است: «برای سما در عین اینکه لحظات خصوصی شخصیت اش را نشان می دهد می تواند با هر مخاطبی ارتباط برقرار کند، این فیلم انتخاب های دشوار افراد در شرایط جنگ را به خوبی نشان می دهد و به همین دلیل از مهم ترین آثار مستند سال به شمار می رود». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 89 از 100 را بر اساس نظر 18 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «برای سما»
بیشتر کسانی که مستند «برای سما» را دیده اند احتمالا هیچ تجربه ای از جنگ ندارند. از میان کسانی که در جنگ حضور داشته اند هم تعداد کمی آنرا به عنوان غیرنظامی تجربه کرده اند، کسانی که توانایی دفاع از خود را ندارند و در هرج و مرج و وحشت جنگ باید سعی کنند زنده بمانند و از خود و خانواده شان محافظت کنند. این افراد علاوه بر ترس دائمی از صدای انفجار و تیر اندازی باید با انتخاب های بسیار سختی نیز روبرو شوند. اینکه در همان شهر محل زندگی شان بمانند و خطر مرگ را بپذیرند و یا آنجا را ترک کنند و احتمالا دیگر هرگز به آنجا بازنگردند. مستند وعد الخطیب و ادوارد واتس این سوالات را در قالب شخصیتی واقعی و در میان آتش جنگ داخلی سوریه بیان می کند. فیلم از ما نمیخواهد زندگی در شرایط درگیری نظامی را تصور کنیم و به جای این کار ما را مستقیماً به درون این جهنم پرتاب می کند و از دید یک زن چنین شرایطی را به ما نشان می دهد.
فیلم که توسط الخطیب فیلمبرداری شده وقایع یک بازه 5 ساله را از 2011 تا 2016 نشان می دهد و در حلب می گذرد. از نظر جزئیات این مستند در حد یک معجزه عمل می کند چرا که وقایع حلب را از اولین روزهای اعتراضات دانشجویی تا اوج درگیری ها در سال 2016 نشان می دهد، جاییکه در آن وعد و خانواده اش باید تصمیم بگیرند که می خواهند از حلب فرار کنند و یا درآنجا بمانند. فیلم سعی نمی کند بیننده را در یک فاصله بی خطر از جنگ قرار دهد و برعکس او را به وسط خشونت و بی رحمی جنگ می برد. این اصل اخلاقی که تصاویر مردگان نباید فیلمبرداری شوند در اینجا بی معنی است چرا که فیلمساز چاره ای دیگر نداشته و تنها راه نشان دادن چنین وضعیت وخیمی این تصاویر دردناک بوده است. در جایی از فیلم مادری که فرزندش را در حملات راکتی از دست داده رو به وعد فریاد می زند که از این فیلم بگیر. این جمله انگار توضیحی برای تمام تصاویر فیلم است، این وقایع باید فیلمبرداری شوند تا سندی برای نسل های آینده باشند. ما تصاویری مشابه با این را در گزارش های خبری دیده ایم اما این سطح از صداقت در هیچ گزارش خبری ای وجود ندارد چرا که فیلم از دریچه ای کاملا شخصی به وقایع نگاه می کند و به همین دلیل بیننده می تواند به یک تجربه واقعی از جنگ نزدیک شود. «برای سما» مستندی بسیار با اهمیت است که سوالاتی اساسی درمورد جنگ و زندگی در شرایط سخت را مطرح می کند، فیلمی که به عنوان یک سند مهم درباره جنگ داخلی سوریه تا سالها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نویسنده: مارک دویسیک
منبع: www.markreviewsmovies.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 93%
نظر مثبت:
یک مستند بسیار تکان دهنده که به بهترین شکل وحشت شرایط جنگی رو نشون میده. تاثیرگذاری تصاویر فیلم خیلی زیاد هستند چون ما تلاش های شخصیت ها برای زنده موندن رو می بینم و با اونها همراه میشیم.
نظر منفی:
برای سما بیش از حد یکطرفه نوشته شده و خیلی از وقایع تعیین کننده جنگ حلب از توی اون حذف شدن. فیلمساز عقاید سیاسی خودش رو کاملا توی انتخاب و تدوین تصاویر دخالت داده و به همین خاطر یک فیلم کاملا ناعادلانه ساخته که اصلا به اصول سینمای مستند پایبند نیست.

جزئیات:
• وعد الخطیب در سال 2016 به ترکیه و از آنجا به انگلستان مهاجرت کرد.
• وعد الخطیب فیلمبرداری این مستند را زمانی شروع کرد که 21 سال سن داشت و در طول 5 سال موفق شد حدود 500 ساعت فیلم ضبط کند.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

برای سما

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری