پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند The Cave

«غار» فیلمی مستند و محصول سال 2019 است. این فیلم که توسط فراس فیاد ساخته شده درمورد تلاش های گروهی از پزشکان زن برای نجات زخمیان غیرنظامی در جریان جنگ داخلی سوریه است. فیلم در ادامه فیلم قبلی فیاد به نام «آخرین مردان حلب» ساخته شده و پس از اکران در جشنواره تورنتو به صورت آنلاین به نمایش درآمده است.
عوامل:
فیلمبرداری: محمد خیرالشامی، عمار سلیمان، محمد عیاد
تدوین: دنیز گول برتسلان، پر کرکگارد
موسیقی: متیو هربرت

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 97% را بر اساس 62 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/31 از 10 است: «مستندی تکان دهنده در مورد جنگ داخلی سوریه که زیبایی تصاویرش با قدرت پیام عمیق و انسانی اش برابری می کند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 83 از 100 را بر اساس نظر 21 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.


یادداشتی بر فیلم «غار»
از دوران باستان تا همین تاریخ معاصر می توان داستان های زیادی را جستجو کرد که انسان ها برای فرار از خطر به زیرِ زمین پناه برده اند. در داستان های علمی تخیلی این مفهوم تمدن زیرزمینی گسترش پیدا کرده و به صورت تمدن هایی درآمده که تمام نیاز هایشان را در اعماق زمین برآورده کرده اند. اما حالا و در دورانی که سوریه درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار شده، ماجرای زندگی در زیر زمین دیگر یک ماجرای تخیلی نیست و به شکلی کاملا عملی توسط بیمارستان های صحرایی سوریه اجرا می شود.
مستند جدید فراس فیاد درمورد آمانی بالور است که اولین بیمارستان زیرزمینی سوریه را در منطقه غوطه تاسیس کرده است. به دلیل بمباران های بی وقفه شهر امکان ایجاد یک مکان مسقف امن در شهر وجود نداشته و به همین دلیل پزشکان مجبورند با کمترین امکانات و در دل زمین از بیماران مراقبت کنند. اما مشکلات پزشکان زن این بیمارستان فقط به این چیزها محدود نمی شود. این زنان در کشوری در حال کار هستند که از نظر فکری بسیار محافظه کار است و بسیاری از مردان آن چنین کارهایی را برای زنان قبیح می دانند. آمانی توضیح می دهد که او تاکنون دوبار توسط همکارانش به عنوان مدیر بیمارستان انتخاب شده اما همچنان افرادی هستند که با نظرات او مخالفند. فیلم از نظر شخصی برای فیاد بسیار مهم است، او که در خانواده ای کرد تبار به دنیا آمده با وحشت سلاح های شیمیایی آشنایی دارد و به همین دلیل سعی کرده با جزئیات زیادی شجاعت این افراد زحمتکش را نشان دهد. بیمارستان انگار نمونه ای از یک جامعه کوچک است که در آن مردان و زنان در کنار هم و در نهایت تعهد و احترام کار می کنند و سعی می کنند هموطنان‎شان را نجات دهند. زمانی برای کارهای اضافی وجود ندارد و همه ناچارند از تمام توانایی و انرژی‎شان برای نجات بقیه استفاده کنند. 
آشنایی بیننده با تصاویر خبری از جنگ سوریه نمی تواند جایگزین تصاویری شود که فیاد در «غار» ضبط کرده است. مشکل فقط جراحات ناشی از بمباران نیست، حتی ساده ترین مشکلات پزشکی هم که در شرایط عادی می توانند به سادگی حل شوند در اینجا به معظلاتی بزرگ تبدیل می شوند. هرچه فیلم جلوتر می رود بیننده بیشتر می تواند خودش را در این محیط وحشت آور تصور کند و با روحیات افراد بیمارستان بیشتر آشنا می شود. در لحظاتی کوتاه و آرام با رویاها و افکار کارکنان بیمارستان آشنا می شویم و می فهمیم که چه ارتباط مستحکمی بین آنها به عنوان یک تیم به وجود آمده است. «غار» تنها یک روایت عجیب از جنگ داخلی سوریه نیست، این فیلم داستان مقاومت و از خودگذشتگی انسان هایی است که در سخت ترین شرایط هم امیدشان به داشتن روزهایی بهتر را از دست نداده اند.
نویسنده: جنی کرمود
منبع: www.eyeforfilm.co.uk


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 83%
نظر مثبت:
یک مستند بسیار تاثیرگذار و احساسی درمورد جنگ داخلی سوریه که بهترین شکل شجاعت و انسانیت افرادی رو نشون میده که با تمام وجود به هم نوع هاشون کمک می کنن و سعی میکنن اونا رو از مرگ نجات بدن.
نظر منفی:
شخصیت ها و موقعیت اصلی این مستند بسیار درگیرکننده‎ست اما فیلم توی ارائه دیدگاه های سیاسی خودش صریح عمل نمی کنه و مشخص نیست با چه هدفی ساخته شده.

جزئیات:
• فراس فیاد (کارگردان) به دلیل صادر نشدن ویزا نتوانست در مراسم آکادمی اسکار شرکت کند.
• فراس فیاد قبلا فیلم «آخرین مردان حلب» (2017) را ساخته است.
 

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

غار

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری