پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند American Factory

کارخانه امریکایی فیلمی مستند از کشور امریکا و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط استیون بوگنار و جولیا رایشرت کارگردانی شده و درمورد کارخانه چینی فویائو در اوهایو است. «کارخانه امریکایی» در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد، سپس سرویس نت فلیکس فیلم را خرید و در تاریخ 21 آگوست 2019 آنرا به صورت اینترنتی به نمایش درآورد. این فیلم موفق شد در جوایز اسکار سال 2020 جایزه بهترین فیلم مستند را کسب کند.
کارگردان:
استیون بوگنار، جولیا رایشرت
عوامل:
فیلمبرداری: استیون بوگنار، آبری کیت، جف رایشرت، جولیا رایشرت، اریک استال
تدوین: لیندسی اوتز
موسیقی: چاد کنون


واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 96% را بر اساس 83 ریویو بدست آورده که معادل نمره 8/39 از 10 است: «کارخانه امریکایی نگاهی دقیق و متفکرانه به روابط کارگر- کارفرما در اقتصاد قرن 21 است». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 86 از 100 را بر اساس نظر 23 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است.

یادداشتی بر فیلم «کارخانه امریکایی»
در سال 2009 جولیا رایشرت و استیون بوگنار مستندی ساختند که تعطیلی یک کارخانه جنرال موتورز در اوهایو را به تصویر می کشید و تاثیر ویرانگر آن بر زندگی کارگران این منطقه را نشان می داد. هفت سال بعد یک کمپانی چینی تصمیم گرفته این کارخانه را احیا کند و دو هزار کارگر امریکایی را در آن جا به کار بگیرد. حالا بار دیگر این دو فیلمساز به سراغ این کارخانه رفته اند تا اتفاقات جدید آنجا را پوشش بدهند. وقتی در سال 2016 چائو تاک وانگ صدها میلیون دلار روی این کارخانه سرمایه گذاری کرد کارگران این منطقه نسبت به مدیریت او و همکاری چینی ها و امریکایی ها در آنجا بسیار خوشبین بودند. اما همه چیز به سرعت تغییر کرد چرا که کارگران متوجه شدند بین انتظارات آنها و کارفرمایانشان تفاوتی بسیار بزرگ و حل نشدنی وجود دارد.
کارخانه امریکایی که توسط شرکت فیلمسازی خانواده اوباما ساخته شده به هیچ عنوان به شکلی افراطی با موضوعاتش برخورد نمی کند. به جای اینکه حرف ها و نظرات گروه های مختلف صرفا کنار هم گذاشته شود، فیلمسازها سعی کرده اند نگاهی عمیق به تفاوت فرهنگی چین و امریکا داشته باشند. تفاوتی که خود را در نحوه نگاه به مسئله کار در این فرهنگ ها نشان می دهد و زندگی همه کارگران این کارخانه را تحت تاثیر قرار می دهد. بزرگترین دستاورد فیلمسازها در این بوده که توانسته اند به شکلی کاملا نامرئی در صحنه ها حضور پیدا کنند و فضای واقعی صحنه ها را ضبط کنند. ما صحبت کردن مدیر عامل کارخانه در جمع مردم منطقه را می بینیم و بعد به جلسات مدیریت می رویم، سپس اجازه داریم در جلسات اتحادیه کارگران نیز حضور پیدا کنیم و نظرات آنان را نیز بشنویم. یکی از جذاب ترین کارهایی که فیلمسازان انجام داده اند حضور در کارخانه اصلی فویائو بوده است که تصاویر بسیار درخشانی را به فیلم اضافه کرده است. شیوه زندگی کاملا متفاوت کارگران در آن کارخانه باعث می شود بیننده به اوج فساد حاکم بر اقتصاد جهانی پی ببرد، اینکه آسایش جامعه مدرن با چه استثمار سنگینی برقرار شده و چه پایه و اساس سستی دارد.
اما فیلم سعی نمی کند تفاوت های کارگران را تنها در چارچوب ملیت شان نشان دهد. ما داستان های شخصی مهندسان چینی و کارگران امریکایی را می شنویم و می توانیم از دریچه ذهن آنها اتفاقات این کارخانه را ببینیم. گفته می شود پخش فیلم در امریکا باعث شده توجه بیشتری به مسائل کارگری در این کشور جلب شود، این مسئله دستاوردی بزرگ برای یک فیلم مستند است. «کارخانه امریکایی» سعی کرده در اوج بی طرفی موضوعش را به تصویر بکشد اما هوشمندی فیلم در این است که همزمان این کار را به گونه ای انجام داده که نقش حیاتی کارگران برای ادامه حیات اقتصادی کشور مورد تاکید قرار گیرد.

نویسنده: مارگوت هریسون
منبع: www.sevendaysvt.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 84%
نظر مثبت:
حساسیت و هوشمندی فیلمساز ها در انتخاب لحظات مهم باعث شده این مستند بسیار تاثیرگذار از کار دربیاد. با این مستند شما می تونید چهره واقعی و دستکاری نشده سرمایه داری رو ببینید.
نظر منفی:
این فیلم توسط اوباما و بقیه دموکرات ها ساخته شده تا دوباره جنبش اتحادیه ها توی امریکا به راه بیوفته و اونا بتونن برای دموکرات ها رای جمع کنن. کاش فیلمساز های مستند بتونن با تعهد بیشتری موضوعاتشون رو انتخاب کنن.

جزئیات:
• دو کارگردان این فیلم در سال 2009 مستندی کوتاه به نام «آخرین کامیون» ساخته اند که درمورد تعطیلی کارخانه جنرال موتورز در همین منطقه است.
• جولیا رایشرت (کارگردان) در طول ساخت فیلم متوجه شد به بیماری سرطان مبتلاست.
• ساخت فیلم در سال 2017 به پایان رسید اما تا سال 2019 نتوانست در هیچ جشنواره ای اکران شود.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

کارخانه آمریکایی

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری