پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره فیلم The Godfather

پدرخوانده فیلمی امریکایی در ژانر جنایی و محصول سال 1972 است. این فیلم توسط فرانسیس فورد کاپولا کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا ماریو پوزو بر اساس رمانی از خودش نوشته است. این فیلم نخستین اثر از سه گانه «پدرخوانده» است و گروه بازیگران اصلی آن شامل مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، ریچارد کستلانو و رابرت دووال می باشد. پدر خوانده در تاریخ 14 مارس 1972 اکران خود را آغاز کرد و به فروش 287 میلیون دلاری در باکس آفیس رسید. علاوه بر این، فیلم استقبال همه جانبه منتقدان را به همراه داشت که بازی های براندو و پاچینو، فیلمنامه، کارگردانی، تدوین و موسیقی آنرا تحسین کرده اند. این فیلم به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین آثار سینمای امریکا و به خصوص ژانر گنگستری شناخته می شود و انستیتوی فیلم امریکا این فیلم را پس از «همشهری کین» در رده دوم برترین آثار تاریخ سینمای امریکا قرار داده است. دو دنباله این فیلم به نام های «پدر خوانده 2» و «پدرخوانده 3» در سالهای 1974 و 1990 اکران شدند.

نویسندگان: 
ماریو پوزو، فرانسیس فورد کاپولا

عوامل:
فیلمبرداری: گوردون ویلیس
تدوین: ویلیام رینولدر، پیتر زینر
موسیقی: نینو روتا

بودجه کلی: $7,200,000
فروش جهانی: $287,000,000



واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 98% را بر اساس 95 ریویو بدست آورده که معادل نمره 9/28 از 10 است: «پدرخوانده یکی از بزرگترین آثار سینمای امریکاست و در تمام زمینه های فیلمسازی به موفقیت رسیده است، این فیلم علاوه بر اینکه کیفیتی فراتر از انتظار داشته مسیرهای تازه ای را به سینمای امریکا معرفی کرده است.». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 100 از 100 را بر اساس نظر 15 منتقد به دست آورده که نشانگر «تحسین جهانی» است. پدرخوانده جزو معدود آثاری از سینمای مدرن امریکاست که تمام منتقدان درمورد عظمت آن هم عقیده هستند. یکی از افرادی که در همان زمان اکران فیلم به آن واکنش نشان داد استنلی کوبریک بود که گفت فیلم بهترین گروه بازیگران تاریخ سینما را دارد و «احتمالا بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته شده است». 


یادداشتی بر فیلم «پدرخوانده»
پدرخوانده یکی از مهمترین آثار تاریخ سینمای امریکا و از معدود آثاری است که هم از نظر هنری و هم از نظر تجاری به موفقیت رسیده است. این فیلم برای همیشه نمایش جنایت و گروه های مافیایی در سینما را تغییر داد، فیلمی که فعالیت این گروه ها را به فعالیت شرکت های سود محور و دولت ها تشبیه کرد و آنرا با شکوه و عظمتی مثال زدنی به نمایش گذاشت. فیلم با مراسم ازدواج دختر دون ویتو کورلئونه سردسته یکی از بزرگترین باندهای مافیایی نیویورک شروع می شود و با پیشنهاد فردی به نام سولوزو برای همکاری در قاچاق مواد مخدر ادامه پیدا می کند. کورلئونه این پیشنهاد را رد می کند و این کار به بروز یک جنگ مافیایی می انجامد که تمام خانواده کورلئونه را درگیر می کند. 
فیلمهای بزرگ معمولا برای بزرگ بودن برنامه ریزی نشده اند و حاصل برخورد استعدادهای عوامل و بازیگرانشان هستند؛ پدرخوانده هم از این قضیه مستثنی نیست. وقتی فوردکاپولا (کارگردان) ساخت این فیلم را شروع کرد تنها میخواست کارنامه رو به افول‎اش را اندکی بهبود ببخشد. اما استعداد او باعث شد بتواند اعتماد گروهی از بزرگترین بازیگران سینمای امریکا را جلب کند، کسانی که باعث جذابیت سینمای امریکا در دهه 70 و 80 شدند و تاثیر عمیقی روی حرفه بازیگری گذاشته اند: مارلون براندو، جیمز کان، آل پاچینو، دایان کیتون و رابرت دووال همگی بازیگرانی هستند که برای نقش های اول روی آنها حساب باز می شد. اما او به همین نام ها هم اکتفا نکرد و چند بازیگر بزرگ دیگر از جمله جان مارلی و استرلینگ هایدن را هم به گروه اضافه کرد تا با توجه به سابقه تئاتری آن ها تنوع بازی های فیلم بیشتر شود. کاپولا فیلمنامه اش را از ماریو پوزو تحویل گرفت که خودش رمان اصلی را نوشته بود و کاملا روی شخصیت های داستان و اتفاقات آن مسلط بود، سپس خود نسخه دوم فیلمنامه را نوشت و در آن تم های مورد نظر خودش را بیشتر گسترش داد. مرحله بعدی کار استفاده از این فیلمنامه برای گرفتن بهترین بازی های ممکن (و حتی گاهی فراتر از آن) از گروه بازیگران بود که آنهم با موفقیت انجام شد.
نتیجه این تلاش ها فیلمی است که با تصویرسازی منسجم و کامل از زندگی گنگستری می تواند نتیجه بگیرد که شغل آنها تفاوت چندانی با تاجرها و سیاست مدار ها ندارد و این نتیجه برای نسلی که در اوایل دهه 70 زندگی می کردند و درگیر بحران های سیاسی- اجتماعی بودند اهمیت بسیار زیادی داشت. کاپولا و فیلمبردار فیلم گوردون ویلیس تعمدا صحنه های فیلم را کم‎تر نور داده اند تا فضای تاریک فیلم بیانگر درون مایه تلخ آن باشد. وقتی به نقطه اوج فیلم می رسیم متوجه می شویم که کاپولا توانسته است مافیا را از دو زاویه نگاه کاملا متفاوت به ما نشان بدهد. از طرفی درون این خانواده مافیایی زندگی کرده ایم و انگیزه های اعضای دوست داشتنی آن و مشکلاتشان را دیده و با آنها همدلی کرده ایم و از طرف دیگر اعمال این افراد را از بیرون تماشا کرده ایم و حالا از اصول اخلاقی آنها که تنها برپایه طمع و خون بنا شده است، احساس نفرت می کنیم.

منبع: www.tvguide.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 98%
نظر مثبت:
یک فیلم گنگستری قدرتمند که تصویری عمیق از خانواده ارائه میده و جذاب ترین شخصیت هایی رو داره که تا به حال دیدم. جالب اینجاست که هرچی جلوتر میریم ارزش این فیلم بیشتر میشه و علاقه مندای بیشتری پیدا می کنه.
نظر منفی:
این فیلم برای اینکه لقب بهترین رو بتونه داشته باشه زیادی خاصه. همه آدما به فیلمای گنگستری علاقه ندارن هرچند من توی فیلمهای گنگستری هم «رفقای خوب» رو به پدرخوانده ترجیح می دم.

دیالوگ برگزیده:
دون کورلئونه: مردی که برای خونوادش وقت نذاره، نمیتونه یه مرد واقعی باشه.

جزئیات:
• در طول فیلمبرداری صحنه ای که ویتو کورلئونه به خانه برمی گردد و باید او را به طبقه بالا حمل کنند، براندو برای شوخی چند تکه سنگ زیر خودش گذاشته بود تا بلند کردنش سخت تر شود.
• لنی مونتانا (لوکا براسی) آنقدر از بازی در مقابل براندو مضطرب شده بود که موقع فیلمبرداری چند خط از دیالوگ هایش را با لکنت بیان کرد، برخلاف انتظار کاپولا (کارگردان) از این اتفاق خوشحال شد و آن برداشت را در فیلم نهایی قرار داد.
• مارلون براندو تصمیم داشت شخصیت پدرخوانده شبیه به یک «بول‎داگ» باشد و به همین خاطر گریم سنگین و به یاد ماندنی اش در این فیلم را پیشنهاد کرد.
• صحنه ای که در آن جیمز کان دوربین خبرنگار را می شکند و به سوی او پول پرتاب می کند کاملا بداهه انجام شده است.
• در طول فیلمبرداری استودیو پارامونت بارها تصمیم گرفت کاپولا را از کارگردانی فیلم برکنار کند چرا که معتقد بودند او خرج زیادی روی دستشان گذاشته و انتخاب بازیگرانش اشتباه بوده است. در نهایت کاپولا فیلم را زودتر از موعد و با هزینه ای کم تر به آنان تحویل داد.
• مارلون براندو تقریبا هیچ دیالوگی برای فیلم حفظ نکرده و همه را از روی کاغذهایی که پشت دوربین برایش جاسازی می کرده اند می خوانده است.
 

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به فیلم

پدر خوانده

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری