پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley

«مخترع: به دنبال خون در سیلیکون ولی» مستندی امریکایی و محصول سال 2019 است. این فیلم توسط الکس گیبنی کارگردانی شده و درمورد رسوایی بزرگ شرکت چند میلیارد دلاری ترانوس ساخته شده است. «به دنبال خون» اولین بار در جشنواره ساندنس اکران شد و سپس در تاریخ 24 ژانویه 2019 از طریق شبکه کابلی اچ بی او به نمایش درآمد.

عوامل:
فیلمبرداری: لینکلن الس، آنتونیو روسی
تدوین: اندی گریو، الکسیس جانسون
موسیقی: ویل بیتس

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 78% را بر اساس 56 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/07 از 10 است: «الکس گیبنی در این فیلم توانسته با دقت بسیار بالایی کل پرونده شرکت ترانوس را بررسی کند و در عین حال تا حد زیادی بی طرف بماند». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 66 از 100 را بر اساس نظر 12 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.


یادداشتی بر فیلم «مخترع: به دنبال خون در سیلیکون ولی»
در جدیدترین ساخته الکس گیبنی به نام مخترع یک لحظه احساسی و بسیار عجیب وجود دارد که در آن یک خبرنگار که در سال 2014 کارهای الیزابت هولمز را پوشش داده بود متوجه رسوایی او می شود و از شدت بی اخلاقی او زبانش بند می آید و نمی تواند صحبت کند. حدود یک سال بعد از ساخته شدن فیلم این خبرنگار که راجر پارلوف نام دارد در یک مقاله مفصل توضیح داد که هولمز چگونه سر او کلاه گذاشته و او را متقاعد کرده که شرکتش در حال انجام یک حرکت تاریخی است.
ترانوس به عنوان یک کمپانی بزرگ اسمش را از ترکیب دو کلمه تراپی (درمان) و دیاگنوسیس (تشخیص) گرفته است و نامش موقعی سر زبان افتاد که روزنامه نگاری به نام جان سارایرو یک مقاله افشاگرانه را در نشریه روزنامه وال استریت ژورنال بر علیه آن نوشت. پس از چاپ این مقاله روسای این شرکت از جمله الیزابت هولمز به کلاهبرداری متهم شدند و ارزش شرکت یک شبه از 9 میلیارد دلار به صفر رسید. جان سارایرو توانست برای نوشتن مقاله آنقدر اطلاعات جمع کند که کاملا ادعاهای عجیب هولمز باطل شود. هولمز مدعی شده بود که تکنولوژی موجود در کمپانی اش می تواند بیش از 200 تست را با استفاده از یک قطره خون گرفته شده از بیمار به انجام برساند. در واقع خود شرکت تنها چند تست محدود را به وسیله نمونه ها انجام می داد و بیشتر تست ها به وسیله نمونه های وریدی‎ای انجام می شد که تحت شرایط نامناسب از افراد گرفته شده بودند و نتایجشان با وسایل آزمایشگاهی کاملا معمولی تعیین می شد. این توهم که کمپانی هزینه های پزشکی را کاهش می دهد و موجب شناسایی سریع بیماران و نجاتشان می شود باعث شد سرمایه گذاران بسیاری برای خرید سهام این شرکت صف بکشند. در میان این سرمایه گذاران چهره های بسیار پرنفوذ نظامی و سیاسی امریکا نیز حضور داشتند اما تمام برنامه های شرکت با افشاگری یکی از کارگران شرکت به نام اریکا چونگ به سرعت نابود شد. الکس گیبنی که در ساخت مستند های افشاگرانه سابقه زیادی دارد در اینجا داستان پیچیده این کمپانی را به شکلی بسیار ساده و قابل فهم مطرح کرده و از امکاناتی مانند انیمیشن کامپیوتری و تصاویر آرشیوی به بهترین شکل استفاده کرده است. فیلم فرهنگ حاکم بر مرکز تکنولوژی امریکا در سیلیکون ولی را به شکل بی رحمانه ای نقد می کند و نشان می دهد افرادی مانند هولمز اصلا به «نه» شنیدن عادت ندارند. در واقع اصرار و محکومیت فرد به موفقیت است که باعث می شود به چنین روش های عجیب و غریبی دست بزند. فیلم تنها به ارائه مدارک و افشای کلاهبرداری ترانوس قانع نمی شود و تصویری از این شخصیت را رسم می کند که در ابتدا انسانی ایده آل گرا بوده اما وقتی دیده راهی برای رسیدن به این ایده آل ها وجود ندارد وارد یک فاز انکار بسیار شدید شده است. «مخترع» به شکلی دقیق و تماشایی پرونده ترانوس را بررسی می کند و همزمان آنرا به وقایع مهمتری در دنیای معاصر مرتبط می کند.
نویسنده: دیوید رونی
منبع: www.hollywoodreporter.com


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 73%
نظر مثبت:
یک مستند تکان دهنده درمورد کلاهبرداری عظیم شرکت ترانوس که قدرت دروغ و ظاهر سازی توی دنیای معاصر رو نشون میده. مصاحبه ها و مدارکی که توی فیلم افشا شدن بسیار تاثیرگذار هستند.
نظر منفی:
داستان واقعی این مستند جذابه اما بهتره که یک مقاله کوتاه درموردش بخونید و وقتتون رو با این مستند خسته کننده و پرحرف تلف نکنید.

جزئیات:
• الکس گیبنی (کارگردان) قبلا مستند «تاکسی به منطقه تاریک» (2007) را ساخته است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

مخترع: به دنبال خون در سیلیکون ولی

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری